TUTORIAL 2
Bincangkan konsep pengurusan bilik darjah dengan
suasana bilik darjah sebenar yang diperhatikan oleh guru pelatih semasa
menjalani PBS/ berasaskan pengalaman sendiri.
Mengenal pasti
kekuatan dan kelemahan pengurusan bilik darjah yang diperhatikan semasa PBS
yang lalu.
-
Mengemukakan
cadangan untuk memperbaiki pengurusan bilik darjah.
Kekuatan
|
Kelemahan
|
Cadangan
|
Infrastruktur
yang lengkap
|
Jumlah
pelajar padat di dalam kelas
|
Mengehadkan
jumlah pelajar di dalam sebuah kelas sekurang-kurangnya 20 orang pelajar.
Tujuannya adalah untuk membantu memudahkan guru mengawal serta memantau
setiap pelajarnya dan juga memberi keselesaan kepada pelajar untuk melakukan
sebarang aktiviti.
|
Hubungan
yang erat antara guru dengan pelajar
|
Pelajar
kurang menghormati dan mendengar arahan guru
|
Guru
yang bersifat terbuka kepada pelajar sememangnya disukai oleh setiap
pelajarnya akan tetapi guru tersebut perlu juga bersifat tegas dan menetapkan
peraturan dan mengawal disiplin pelajar agar kelas dapat dikawal dengan baik
dan hasil pembelajaran tercapai.
|
Bilik
darjah dihias dengan cantik dan ceria oleh guru kelas
|
Pelajar
tidak pandai mengurus bilik darjah mengikut kreativiti mereka sendiri
|
Guru
perlu menetapkan rutin bilik darjah di mana pelajar diberi peluang mengurus
dan membersihkan bilik darjah seperti menyusun kedudukan meja dan menghias
bilik darjah.
|
Murid
diberi peluang membentuk kumpulan sendiri untuk sesuatu aktiviti
|
Perhubungan
dan corak interaksi yang tidak seimbang
di mana murid hanya bergaul dan membentuk kumpulan mengikut status
sosial yang setaraf. Akibatnya tidak wujud sifat kekitaan antara ahli di
dalam kelas.
|
Guru
menentukan kumpulan antara pelajar di mana pelajar yang pendiam dan kurang
aktif disatukan dengan pelajar yang lebih aktif. Tujuannya bagi membantu
pelajar yang pasif lebih bersifat terbuka dan berani ke hadapan dan bagi
mengelakkan mereka berasa disisihkan.
|
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.